Transparantie is het nieuwe groen

Door Grete Remen op 31 december 2016, over deze onderwerpen: maatschappelijk verantwoord ondernemen

Nog even en dan mogen we een nieuw jaar inzetten.  Misschien doe jij dat met een fles Champagne. Of met een voordeliger fles Cava.  Het voornaamste blijft dat je zult toosten op een goede gezondheid in het gezelschap van mensen die je lief hebt.  Dat wens ik je alvast van harte toe.

Het nieuwe jaar geeft nieuwe kansen om iets moois te starten, om een nieuw verhaal te schrijven.  Soms raken de letters al eens zoek, ik hoop alvast dat je ze telkens terug zult vinden. 

Het sleutelwoord dat doorheen mijn verhaal als politica en als ondernemer in 2017 telkens zal verschijnen is TRANSPARANTIE.  Voor mij is transparantie het nieuwe groen.  Geen slecht-nieuws-show over ons milieu om politiek te kunnen scoren, maar een eenvoudig, oplossingsgericht, fris wondermiddel waar iedere burger en organisatie naar uitkijkt en waardoor onze samenleving opnieuw gemakkelijker kan gaan functioneren.  Digitalisering en het internet maken het publiceren en delen van informatie een stuk gemakkelijker dan vroeger.  Bij zo’n mooi aanbod lijkt de vraag om transparantie haast als vanzelf te ontstaan. 

Transparantie heeft organisaties in de publieke sector en in de bedrijfswereld veel te bieden. Ze zorgt voor een verlaging van de kosten, van de doorlooptijd en van het grondstoffenverbruik.  Ze leidt tot een hogere kwaliteit van het eindresultaat, grotere klantentevredenheid en een betere binding tussen klant en leverancier of tussen burger en overheid.  Wie vandaag niet investeert in meer transparantie zal de concurrentiestrijd morgen ongetwijfeld verliezen. 

De consument moet niet enkel weten wat hij koopt, maar ook begrijpen wat hij consumeert.  Het vak kleermaker was oorspronkelijk een mannenberoep.  Vandaag blijkt het in heel wat buitenlandse textielateliers een beroep voor kinderen te zijn geworden.  Maken ook die kleren nog steeds de man?

Laat ons baas in eigen bord wezen en weten welke weg ons voedsel heeft afgelegd.  Is de multinationale producent van ons voedsel wel op een duurzame manier aan het werk met respect voor dier, milieu en onze samenleving? 

Sommigen hebben vandaag de mond vol over fiscale rechtvaardigheid, maar sloten gedurende jaren geheime fiscale deals af met tal van multinationals.  Vindt de lokale ondernemer nog zijn weg doorheen de opgezette, historische fiscale koterij die een gelijk speelveld en vereenvoudiging in de weg staat?  Volgens von Goethe verdwaalt niemand op een rechte weg. 

Transparantie is geen doel op zich, maar een middel.  Het gebrek aan transparantie leidt tot wantrouwen en onzekerheid.  Het is aan de politiek om wantrouwen te verhelpen.  Laat ons daarom de deur van de transparantie openen, velen zullen ons volgen.

Geluk is als je voor elkaar een beetje transparanter wordt.  Ik wens eenieder een gelukkig nieuwjaar!

Grete Remen

(Beringen, 31-12-2016

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is